Ændringer i vikarreglerne ved overgangen til nyt tilskudssystem
I forbindelse med arbejdet med det nye system har Fordelingssekretariatets bestyrelse gennemgået vikaradministrationsgrundlaget med fokus på regelforenkling.
Følgende ændringer er besluttet og får virkning med ibrugtagningen af det nye system:
- Reglen om den fraværendes underskrift på vikarskemaets fraværsdel bortfalder og erstattes af, at skolen ved hver indberetning afgiver en tro og loveerklæring om, at de indberettede oplysninger er korrekte. Overholdelsen af reglen følges op med stikprøvekontrol.
- Fravær med kritisk og kronisk sygdom sidestilles med almindelig sygdom med en karensperiode på 5 dage og uden krav om særlig dokumentation for henholdsvis kritisk og kronisk sygdom. Uddybningerne Kritisk sygdom og Kronisk sygdom udgår derfor.
- Kravet om, at skolelederen skal underskrive redegørelse for sygdom på mere end 3 måneder, bortfalder.
I det nuværende system skal skolen hente en blanket på Fordelingssekretariatets hjemmeside. Skolen udfylder blanketten, som underskrives af skolens øverste leder, hvorefter skolen indsender blanketten via Eunomia.
I det nye system (FSKR portalen) er der designet en proces, der automatisk igangsættes af systemet, når et fravær med fraværsårsagen ”Sygdom” har varet i 3 måneder. Skolen modtager mail med link direkte til FSKR portalen, hvor redegørelse udfyldes i systemet og gemmes. Herefter modtager skolen en ny mail med link, hvor redegørelsen godkendes. Skolens administratorer vil kunne godkende redegørelsen.
Det er derfor ikke længere et krav, at skolens øverste leder har underskrevet redegørelsen.
Redegørelsen gemmes automatisk på fraværet og kan søges frem af skolens administratorer ved behov. Fordelingssekretariatet kan se af hvem og hvornår redegørelsen er udfyldt og godkendt. Den nye redegørelsesproces vil lette arbejdet for både skolerne og Fordelingssekretariatet.